Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka podważa orzecznictwo polskiego Trybunału Konstytucyjnego
aktualności
Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka podważa orzecznictwo polskiego Trybunału Konstytucyjnego
W dniu 15 marca 2022 r. Wielka Izba Europejskiego Trybunału Praw Człowieka ogłosiła wyrok ws. Grzęda v. Polska. Stosunkiem głosów 16-1 Wielka Izba orzekła
o naruszeniu art. 6.1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (dalej: Konwencja) przez Polskę. Na rzecz skarżącego zasądzono 30 tys. euro tytułem zadośćuczynienia. Wyrok jest ostateczny. Sędzia Trybunału Krzysztof Wojtyczek w zdaniu odrębnym wskazał, że art. 6 Konwencji nie ma zastosowania w tej sprawie, w związku z czym nie mógł zostać naruszony. Ponadto zgłosił poważne zastrzeżenia co do trybu procedowania w niniejszej sprawie.
- Sentencja wyroku.
Trybunał w orzeczeniu stwierdził w szczególności, że brak kontroli sądowej naruszył prawo dostępu do sądu w stosunku do Pana Grzędy, a wprowadzone reformy sądownictwa, które były sukcesywnie realizowane, w tym reforma KRS, która dotknęła pana Grzędę, miały na celu osłabienie niezawisłość sądownictwa. Ten cel został osiągnięty, ponieważ sądownictwo stało się podmiotem ingerencji władzy wykonawczej i ustawodawczej.
Zdaniem Trybunału „prawo” skarżącego do odbycia czteroletniej kadencji w KRS wchodzi w zakres ochrony art. 6, ponieważ Rząd Polski nie udowodnił, że odmowa dostępu do sądu była obiektywnie uzasadniona (drugi warunek kryterium Eskelinena),
a z drugiej strony, że tylko nadzór ze strony organu sądu jest w stanie zagwarantować sędziom niezbędną ochronę przed arbitralnością.
Odnosząc się do meritum sprawy, Trybunał podkreślił znaczenie mandatu członka KRS dla ochrony niezawisłości sędziowskiej oraz związek między integralnością nominacji sędziowskich a wymogiem niezawisłości sędziowskiej. Stwierdził, że gwarancje proceduralne podobne do tych, które mają zastosowanie w przypadku odwołania sędziego, powinny również mieć zastosowanie, gdy sędzia- członek KRS zostaje odwołany ze stanowiska.
Trybunał zwrócił uwagę, że reformy sądownictwa wprowadzone w Polsce miały na celu osłabienie niezawisłości sądownictwa – wskazał na „poważne nieprawidłowości przy wyborze sędziów do Trybunału Konstytucyjnego w grudniu 2015 r., zreformowanie KRS i utworzenie nowych Izb Sądu Najwyższego oraz rozszerzenie kontroli Ministra Sprawiedliwości nad sądami oraz jego rolę w sprawach dyscyplinarnych”. Trybunał zauważył, że w wyniku tych kolejnych reform sądownictwo zostało narażone na ingerencję władzy wykonawczej i ustawodawczej, a jego niezależność została naruszona, znacznie osłabiona.
- Zdania odrębne:
Zdania częściowo odrębne do wyroku zgłosili sędziowie Serghides (Cypr) i Felici (San Marino)– w zakresie zasądzenia sprawiedliwego zadośćuczynienia na podstawie art. 41 Konwencji.
Sędziowie w swoich zdaniach częściowo odrębnych podkreślili, że nie zgadzają się jedynie z punktami 4 i 6 sentencji, zgodnie z którym „stwierdzenie naruszenia [art. 6 § 1 Konwencji] stanowi samo w sobie wystarczającą podstawę do przyznania słusznego zadośćuczynienia za szkodę niemajątkową poniesioną przez skarżącego” i oddalające w pozostałej części roszczenia wnioskodawcy o słuszne zadośćuczynienie”. Zgłoszone przez ww. sędziów zdania częściowo odrębne koncentrują się na decyzji o nieprzyznaniu skarżącemu żądanej kwoty z tytułu szkody niemajątkowej,
Sędziowie stwierdzili dodatkowo, że nieprzyznanie wnioskodawcy pełnej kwoty zadośćuczynienia z tytułu naruszenia prawa z art. 6, ich zdaniem czyni ochronę jego prawa iluzoryczną i fikcyjną.
Zdanie odrębne sędziego Krzysztofa Wojtyczka
Sędzia zakwestionował stanowisko Trybunału, że art. 6 Konwencji ma zastosowanie
w niniejszej sprawie. Jego zdaniem, przepis ten nie ma zastosowania w tej sprawie, w związku z czym nie mógł zostać naruszony. Ponadto zgłosił poważne zastrzeżenia co do trybu procedowania w niniejszej sprawie. Dodatkowo stwierdził, że osoba może ubiegać się o indywidualną ochronę przysługującego jej prawa przeciwko władzy publicznej, ale nie może domagać się ochrony praw indywidualnych podczas sprawowania władzy publicznej,
Sędzia w swoim zdaniu odrębnym powołał się na orzecznictwo Trybunału, zgodnie
z którym art. 6 Konwencji początkowo miał zastosowanie do sporów między osobami sprawującymi władzę państwową, pośrednio przekształcając je w sprawy z interesu prywatnego. Podkreślił konieczność rozróżnienia praw jednostki i organów państwowych; ich zatarcie prowadzi do zakwestionowania koncepcji praw jednostki, a w rezultacie- upadku praworządności. Dodatkowo zarzucił, że Trybunał nie rozstrzygnął jednoznacznie kwestii fundamentalnej podniesionej przez wnioskodawcę, a mianowicie, czy artykuł 6 Konwencji obejmuje dostęp do sądu uprawnionego do rewizji i unieważnia prawo pierwotne.
Sędzia na zakończenie stwierdził, że wyrok ten nie jest przykładem najlepszych praktyk we wdrażaniu i przestrzeganiu praworządności.
- Najważniejsze kontrargumenty Rzeczpospolitej Polskiej:
Rzeczpospolita Polska swoje stanowisko argumentowała faktem, iż pozbawienie władzy publicznej nie może stanowić z konwencyjnego punktu widzenia ingerencji w prawa człowieka; władza publiczna nigdy nie może stać się częścią indywidualnego statusu osoby, gdyż żaden człowiek nie posiada przyrodzonego prawa do piastowania tej władzy, co może przesądzać o braku możliwości zastosowania art. 6 ust. 1 Konwencji w przedmiotowej sprawie.
Dodatkowo Rzeczpospolita Polska wskazała, że pozbawienie władzy publicznej nie jest ingerencją w prawa jednostki. Nie istnieje prawo człowieka do zachowania władzy publicznej. Sprawy dotyczące powołania do piastowania mandatu członka Krajowej Rady Sądownictwa nie stanowią spraw w rozumieniu ani art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, ani art. 6 ust. 1 Konwencji, ustanawiających prawo do rozpatrzenia sprawy przez sąd. Rzeczpospolita podkreślała, że kandydatowi na stanowisko wybieranego członka Rady nie przysługuje droga odwoławcza od decyzji w przedmiocie niewybrania go w poczet członków Rady i dokonania wyboru innych osób. Rzeczpospolita Polska wskazała, że pomiędzy członkiem KRS a Radą nawiązuje się stosunek organizacyjny, który nie jest stosunkiem pracy, ani stosunkiem cywilnoprawnym. Sprawowanie mandatu, polegające na pełnieniu obowiązków i wykonywaniu praw członka Rady nie skutkuje zatem powstaniem roszczeń o charakterze cywilnym, czy też ze stosunku pracy. Rzeczpospolita Polska podnosiła również, że KRS nie jest organem władzy sądowniczej, w związku z czym brak jest również argumentów przemawiających za rozciągnięciem ochrony konwencyjnej na sędziów – członków KRS, w oparciu o zasadę niezawisłości i nieusuwalności sędziów.
- Wyroki Trybunału Konstytucyjnego dot. EKPCz.
W wyroku z dnia 24 listopada 2021 r. zapadłym w sprawie K 6/21 Trybunał Konstytucyjny orzekł m.in., że art. 6 ust. 1 zdanie pierwsze konwencji powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim przyznaje Europejskiemu Trybunałowi Praw Człowieka kompetencję do oceny legalności wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego, jest niezgodny z art. 194 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 Konstytucji.
W wyroku z dnia 10 marca 2022 roku zapadłym w sprawie K 7/21 Trybunał Konstytucyjny orzekł m.in., że art. 6 ust. 1 zdanie pierwsze Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmienionej następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełnionej Protokołem nr 2 (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, ze zm.) w zakresie, w jakim przy ocenie spełnienia warunku „sądu ustanowionego ustawą”:
- a) dopuszcza pomijanie przez Europejski Trybunał Praw Człowieka lub sądy krajowe przepisów Konstytucji, ustaw oraz wyroków polskiego Trybunału Konstytucyjnego,
- b) umożliwia samodzielne kreowanie norm dotyczących procedury nominacyjnej sędziów sądów krajowych przez Europejski Trybunał Praw Człowieka lub sądy krajowe w procesie wykładni Konwencji
– jest niezgodny z art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 176 ust. 2, art. 179 w związku z art. 187 ust. 1 w związku z art. 187 ust. 4 oraz z art. 190 ust. 1 Konstytucji,
- c) upoważnia Europejski Trybunał Praw Człowieka lub sądy krajowe do dokonywania oceny zgodności z Konstytucją i Konwencją ustaw dotyczących ustroju sądownictwa, właściwości sądów oraz ustawy określającej ustrój, zakres działania, tryb pracy i sposób wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa
– jest niezgodny z art. 188 pkt 1 i 2 oraz z art. 190 ust. 1 Konstytucji.
W świetle powyższego i uwzględniając ogólną ocenę dokonaną zgodnie z trzystopniowym testem, ETPCz doszedł do wniosku, że ze względu na brak kontroli sądowej w tej sprawie, pozwane państwo naruszyło prawo skarżącego dostępu do sądu, z naruszeniem Konwencji.
